کانال گالوانیزه سه راهی

کانال گالوانیزه سه‌ راهی چیست و چه کاربردی دارد؟

کانال سه راهی گالوانیزه به کانالی گفته می‌شود که دارای یک انشعاب از لوله اصلی می‌باشد. کانال‌های گالوانیزه سه‌ راهی انواع مختلفی دارند که انشعاب آنها می‌تواند به صورت چهارگوش و به صورت گرد باشد. از این سه راهی مانند کانال گالوانیزه چهارراهی در ساخت و اجرای سیستم کانال شوتینگ زباله، کانال کولر و دیگر سیستم های تهویه مطبوع استفاده می‌شود.

کانال گالوانیزه سه راهی برای انشعاب دادن یک مسیر به مسیر دیگر در امتداد خط استفاده می‌شود. این اتصال یکی از انواع اتصالات کانال‌های انتقال هوا است که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کانال در سیستم‌های کانال‌کشی اسپیرال برای انشعاب از کانال اصلی و خط لوله اسپیرال اصلی استفاده می‌شود.

همچنین انشعاب سه راهی گالوانیزه می‌تواند به صورت 90 درجه یا زوایای دیگر نیز ساخته شود.

موارد مصرف کانال گالوانیزه سه راهی

سه راهی‌های ۴۵ درجه هوا را به گونه مؤثرتری در امتداد خط انشعاب منتقل می‌کنند و از کانال‌های چهارگوش گالوانیزه خارج می‌شوند. در کانال‌ اسپیرال گالوانیزه از اتصالات سه‌طرفه با انشعاب چهارگوش و نصب دمپرها استفاده می‌شود. کانال‌های سه‌طرفه نیز می‌توانند در زوایای مختلف تولید شوند. در لوله‌کشی فلکسیبل استفاده از اتصال با شاخه گرد و به‌صورت تبدیل بسیار رایج است.

کانال سه‌ راهی گالوانیزه در سیستم‌های تهویه مطبوع و به ویژه در لوله‌های اسپیرال بسیار پرمصرف بوده و معمولاً هر 3 متر و یا 4 متر و بسته به نقشه پروژه یک سه راهی با انشعاب گرد استفاده می‌شود. همچنین در اجرای کانال اسپیرال گالوانیزه می‌توان از سه راهی‌ها با انشعاب چهارگوش استفاده نمود.

3way 1 - کانال گالوانیزه سه راهی

کانال اسپیرال گالوانیزه سه راهی

چنانکه گفته شد سه راهی‌های گالوانیزه تقریباً در تمامی انواع کانال‌کشی قابل استفاده هستند. از کانال 3 راهی گالوانیزه همچنین در کانال‌کشی لوله‌‌های فلکسیبل یا لوله‌‌های خرطومی استفاده می‌شود.

در لوله‌کشی دستگاه‌های داکت اسپلیت که به وسیله کانال فلکسیبل انجام می‌شود از سه راهی‌های تبدیلی بیشتر استفاده می‌شود.

در سیستم شوتینگ زباله، کانال شوتینگ زباله که به صورت رایزر کشیده می‌شود در هر طبقه از یک سه راهی شوتینگ که انشعاب آن به صورت چهارگوش می‌باشد استفاده می‌شود.

در کانال‌کشی کانال کولر که به صورت کانال‌های چهارگوش ساخته می‌شوند سه راهی‌ها به صورت تیک‌آف ساخته می‌شوند تا هوا به صورت تعیین شده در انشعاب و کانال کولر اصلی هدایت شوند.

انواع اتصالات گالوانیزه

انواع اتصالات گالوانیزه شامل بوشینگ، زانویی، کلاهک، سه راهی و شاخه‌های اصلی است. هنگامی‌که اتصالات و لوله‌ها به‌درستی نصب شوند، یک سیستم لوله‌کشی کارآمد وجود دارد. در اینجا شرح استفاده برای هر نوع اتصالات را آورده‌ایم تا بتوانید آن اتصالی را که به دنبال آن هستید بیابید.

  • زانویی: زانویی گالوانیزه در دو سایز مختلف ۴۵ و ۹۰ درجه وجود دارد. از آن‌ها برای تغییر جهت جریان آب استفاده می‌شوند. اتصالات مستقیماً به لوله متصل می‌شوند. با لوله گالوانیزه نیز زانوهای خیابانی ۴۵ و ۹۰ درجه وجود دارد. برخلاف زانویی معمولی، زانویی دوخم به‌جای خود لوله به اتصالات گالوانیزه متصل می‌شود و همچنین برای تغییر جهت لوله استفاده می‌شود.
3way 2 - کانال گالوانیزه سه راهی

اتصال زانویی گالوانیزه

 
  • بوشن: از بوشن‌های گالوانیزه برای اتصال دو قطعه لوله به یکدیگر استفاده می‌شود. کوپلینگ‌ها اتصال محکم ایجاد می‌کنند تا از هرگونه نشتی جلوگیری شود.
  • درپوش: برای پوشش ایمن هواگیر در انتهای لوله گالوانیزه استفاده می‌شود.
  • اتصالات سه راهی: اتصالات لوله گالوانیزه که برای ترکیب یا تقسیم جریان سیال ایجاد شده‌اند، راه‌حل مناسبی برای افزودن به سیستم‌های لوله‌کشی برای اتصال لوله‌های با قطرهای مختلف است یا زمانی که لوله باید در جهت دیگری کار کند.
  • اتصالات: اغلب با کوپلینگ اشتباه گرفته می‌شود. در اتصالات دو قطعه لوله را به هم وصل می‌کنند. تفاوت بین این دو در این است که اتصالات راه سریع‌تر و راحت‌تری برای جدا کردن لوله در صورت نیاز به تعمیر و نگهداری ارائه می‌دهد.

انواع اتصالات گالوانیزه سه راهی

اتصالات گالوانیزه سه راهی انواع مختلفی دارند که به دو صورت گرد یا چهارگوش وجود دارند. در نصب خطوط لوله اسپیرال می‌توان از سه راهی به حالت انشعاب گرد با انشعاب چهارگوش با دریچه چهارگوش استفاده کرد.

کانال‌های سه راهی گالوانیزه نیز به‌طور گسترده در کانال‌های فلکسیبل و کانال‌های خرطومی استفاده می‌شود.

سه راهی‌های تبدیل گالوانیزه اجازه می‌دهد تا هوا به‌طور مؤثر در هر دو خط انشعاب هدایت شود. کانال‌کشی دستگاه‌های داکت اسپلیت توسط لوله‌های خرطومی و لوله‌های فلکسیبل دار انواع لوله‌های عایق IFD، لوله‌های عایق PL، لوله‌های عایق الاستومری RUBBER توسط کانال‌های سه راهی در سقف کاذب انجام می‌شود.

انشعاب‌ها را می‌توان در هر درجه‌ای (۴۵.۶۰، ۹۰ و…)، گرد و چهارگوش ساخت. اتصال شوتینگ زباله نمونه‌ای از کانال اتصال گالوانیزه با شاخه چهارگوش است. کانال را می‌توان به‌صورت تبدیلی یا ساده تولید کرد. انشعاب سه شاخه نیز می‌تواند به‌صورت تبدیلی ساخته شود. تکنیک‌های تبدیل به‌طور گسترده در کانال‌کشی کانال‌های فلکسیبل استفاده می‌شود.

3way 3 - کانال گالوانیزه سه راهی

اتصال چهار گوش گالوانیزه

ویژگی‌های منحصربه‌فرد کانال‌ گالوانیزه سه راهی صنعتی

این خط تولید با توجه به استفاده از مدرن‌ترین تکنولوژی روز دنیا قابلیت کانال‌سازی با فلنج Duct-Flange) TDF (Transvers- را دارد که باعث کاهش نشتی هوا، رفع فلنج‌های آهنی و افزایش سرعت اجرا با کیفیت می‌شود. نوارهای هوا بند از جنس الاستومری یا نسوز برای هوابندی کامل فضای مفصل فلنج‌ها استفاده می‌شود.

3way 4 - کانال گالوانیزه سه راهی

کانال گالوانیزه سه راهی صنعتی

از دیگر مزایای این دستگاه می‌توان به برش تمامی اشکال توسط پلاسما CNC اشاره کرد که دارای بالاترین استانداردهای روز دنیا بوده است.

تمامی درزهای بکار رفته در این نوع کانال‌ها از نوع پیتس بورگ است که به دلیل استفاده از کویل ورق گالوانیزه به‌عنوان ورق خام اولیه و همچنین با بهره‌مندی از بالاترین تکنولوژی، پرت هوا را به میزان قابل توجهی (تقریباً صفر درصد) در تمامی قسمت‌ها کاهش می‌دهد. تکنولوژی این دستگاه محدودیت ابعادی در ساخت کانال ندارد و قابلیت ساخت و برش ورق گالوانیزه از ضخامت ۰.۵ تا ۱.۲۵ میلی‌متر را دارد.

نحوه ساخت و نصب کانال‌های تهویه گالوانیزه

پس از انعقاد قرارداد و دریافت نقشه‌های کانال‌کشی تهویه گالوانیزه در فایل اتوکد، کارشناسان نصب و اجرا جهت بررسی وضعیت عمومی پروژه، عبور کانال، رایزرها و سایر تأسیسات مکانیکی و الکتریکی به پروژه اعزام می‌شوند.

در محل پروژه کلیه جزئیات مورد نیاز با کمک عوامل پروژه جمع‌آوری شده در قالب فایل Auto Cad و در صورت نیاز Revit تهیه می‌شود و پس از تائید کارشناسان به تائید کارفرما می‌رسد.

پس از آن نقشه‌های تایید شده با دستگاه برش CNC توسط نرم‌افزار مخصوص برای تهیه طرح گسترده استفاده می‌شود و اشکالی شامل زانویی، سه‌راهی، شلواره و … برش خورده می‌شود.

این نکته لازم است بدانید که در نقشه کانال‌هایی که دارای پیچیدگی و شکل‌های زیادی هستند، یک یا دو قطعه که توسط کارشناسان به‌عنوان قطعات بحرانی شناخته می‌شود ساخته و نصب نمی‌شود و پس از نصب بقیه قطعات، ابعاد آن قسمت‌های بحرانی به‌دقت به دست خواهد آمد. پس از اعلام ابعاد قطعات بحرانی، این قطعات به‌صورت کانال انتقال هوای گالوانیزه پیش‌ساخته در کارخانه ساخته و برای نصب به محل پروژه ارسال می‌شود.

انتهای درز هر قطعه از کانال‌های صنعتی گالوانیزه با سیلیکون درزگیری و هوابندی می‌شود. برای هوابندی بین دو قطعه از کانال گالوانیزه پیش‌ساخته می‌توان از نخ نسوز یا عایق الاستومری استفاده کرد.

همچنین طبق استاندارد ضخامت گوشه‌های فلزی مورد استفاده در کانال‌های گالوانیزه باید یک میلی‌متر و هر چهار طرف کانال گالوانیزه دارای نبشی فلزی باشد. اتصال کانال‌های گالوانیزه برای کانال‌های تهویه به یکدیگر توسط پیچ و مهره و در صورت لزوم با گیره‌های مخصوص است. به‌طورکلی باید گفت که این نوع از کانال‌های صنعتی پیش‌ساخته محدودیتی در ابعاد و یا نصب دمپر، دریچه، نصب کانال به دستگاه و غیره را ندارد.

نتیجه‌گیری

در این به بررسی کانال گالوانیزه سه راهی پرداختیم. کاربرد، ویژگی‌ها، نحوه ساخت و انواع این کانال‌ها را مورد بررسی قرار دادیم. این اتصالت برای انشعاب سه مسیر در امتداد یک خط استفاده می‌شود.

خرید اینترنتی کانال سه‌ راهی گالوانیزه

از طریق سایت BADIRAN-SPIRAL می توانید محصول مورد نیاز خود را انتخاب و سفارش دهید.

پیشنهاد برای مشاوره و خرید

برای مشاوره و کسب اطلاعت بیشتر و آگاهی از قیمت انواع کانال سه راهی گالوانیزه با شماره تلفن 09128407303 تماس بگیرید.

در تصاویر زیر چند نمونه اصلی از کانال‌‌های سه‌ راهی گالوانیزه را مشاهده می‌کنید. البته سه راهی‌های سفارشی بسته به نیاز مشتری نیز قابل ساخت می‌باشد.